Turks in de schoolsoorten
De indicatie van ERK-niveaus betreft minimale beheersingsniveaus, haalbaar voor alle leerlingen. Leerlingen krijgen de ruimte om zich boven dit minimumniveau verder te ontwikkelen en het vak op een hoger niveau af te sluiten.
Vmbo bb
Leerlingen oefenen met mondelinge uitingen, werken aan hun leesvaardigheid en in mindere mate aan schrijfvaardigheid. Ze worden uitgedaagd om Turks toe te passen in de eigen communicatie. Onderwerpen en communicatieve situaties zijn praktisch en concreet; de maatschappelijke en culturele thema’s zijn gerelateerd aan hun directe leefomgeving. De contexten sluiten waar mogelijk aan bij de vervolgopleidingen van de leerlingen en hun beroepsperspectief. Ze ontwikkelen hun beheersing van het Turks binnen de bandbreedte van het ERK- niveau receptief en productief A1.
Vmbo kb
Leerlingen oefenen met mondelinge uitingen, werken aan hun leesvaardigheid en in mindere mate aan schrijfvaardigheid. Ze worden uitgedaagd om Turks toe te passen in de eigen communicatie. Onderwerpen en communicatieve situaties zijn praktisch en concreet; de maatschappelijke en culturele thema’s zijn gerelateerd aan hun directe leefomgeving. De contexten sluiten waar mogelijk aan bij de vervolgopleidingen van de leerlingen en hun beroepsperspectief. Ze ontwikkelen hun beheersing van het Turks binnen de bandbreedte van het ERK-niveau receptief en productief A1.
Vmbo gt
Leerlingen oefenen met mondelinge uitingen, werken aan hun leesvaardigheid en in mindere mate aan schrijfvaardigheid. Ze worden uitgedaagd om Turks toe te passen in de eigen communicatie. Onderwerpen en communicatieve situaties stimuleren reflectie op maatschappelijke en culturele thema’s. De contexten sluiten waar mogelijk aan bij de vervolgopleidingen van de leerlingen en hun beroepsperspectief. Ze ontwikkelen hun beheersing van het Turks binnen de bandbreedte van de ERK-niveaus receptief A2 en productief A1-A2.
Havo
Leerlingen oefenen met verschillende mondelinge en schriftelijke tekstvormen. De onderwerpen en communicatieve situaties stimuleren reflectie op maatschappelijke, culturele en literaire thema’s en zijn toepasbaar in de leefomgeving van de leerlingen. De contexten sluiten waar mogelijk aan bij de vervolgopleidingen van de leerlingen en hun loopbaanperspectief. Ze ontwikkelen hun beheersing van het Turks binnen de bandbreedte van de ERK-niveaus receptief en productief A2.
Vwo
Leerlingen oefenen met verschillende mondelinge en schriftelijke tekstvormen. Uiteenlopende onderwerpen en communicatieve situaties stimuleren reflectie op maatschappelijke, culturele en literaire thema’s en kenmerken. Ook komen contexten aan bod die aansluiten bij de mogelijke vervolgopleidingen van de leerlingen en hun loopbaanperspectief. Ze ontwikkelen hun beheersing van het Turks binnen de bandbreedte van het ERK-niveau receptief B1 en productief A2-B1.