Mehmet Uz – voorzitter
Catharina Geelen – secretaris en redacteur LTM
Taner Yıldız – penningmeester

Acties in 2023

• De Sectie Turks heeft 5 fysieke en 3 online bijeenkomsten gehad in 2023, zie overzicht, en 8 keer in totaal vergaderd.
  • 19 mei was er een prijsuitreiking voor de Turkse gedichten en essaywedstrijd voor middelbare scholieren.
  • Op 25 november vierden we de Dag van de leraar in Capelle a/d IJsel bij het Masha restaurant met 35 leden en een aantal genodigden, ook de Turkse onderwijsattaché uit Den Haag was hierbij aanwezig. Ook was er een Turkse schrijver uitgenodigd Adem Ozbay, hij heeft een boekhandel met Turkse boeken in Barneveld. De aanwezigen kregen als promotie een boek. Er zijn een aantal toespraken gehouden over het belang van onderwijs en er werd Turkse muziek gespeeld. Wij konden ons als sectie presenteren aan een groep geïnteresseerden uit diverse geledingen en daarna netwerken. Het was een zinvolle en gezellige avond.
  • Op 2 december heeft Mehmet Uz een presentatie gegeven over Onderwijs in Nederland, tweetalig opgroeien en over de Sectie Turks van levende Talen in Eindhoven voor Turkse expats, geïnteresseerden en families.
  • Mehmet Uz nam deel aan de selectiecommissie vakvernieuwing kleine Talen bij SLO.
  • Catharina Geelen neemt deel aan de advieskringen vakvernieuwing MVT.
  • We willen onderzoeken wat nodig is om Turkse docenten behalve hun academische titel ook erkenning van lesbevoegdheid kunnen krijgen.
  • Sectie Turks verzorgt een online taalcursus Nederlands aan Turkstaligen. Deze cursus wordt online via Zoom gegeven, en bestaat uit een aantal introductielessen.
  • Er is een YouTube-kanaal om de sectie Turks van Levende Talen te promoten en de Turkse en Nederlandse taalkennis van de deelnemers te verbeteren (Hollandaca Nederlands Dil Kursumuz2021 Mehmet Uz – YouTube). Deze site gaat komend jaar gemoderniseerd worden.
  • De Facebookpagina van de sectie Turks wordt beheerd door Mehmet Uz, www.facebook.com/Levende-Talen-SectieTurks-Turkçemiz-817387268345361/.
  • WhatsApps-groepen sectie Turks en bestuur sectie Turks worden beheerd door Mehmet Uz.

Plannen voor 2024

• We gaan alle leden uitnodigen voor de ALV op 13 april 2024.
  • Er is bij de ALV een bijeenkomst van de sectie Turks.
  • We organiseren een gedichten- en essaywedstrijd.
  • We vieren de dag van de leraar rond 24 november 2024 en promoten de sectie Turks.
  • We werken samen met het Yunus Emre Instituut bij diverse projecten zoals ‘de dag van de leraar’.
  • De online cursus Nederlands voor Turkstaligen zal verder ontwikkeld worden tot een dagworkshop.
  • De sectie Turks en onderwijs willen we promoten bij Turkse Expats en Turkse docenten die in Nederland zijn komen wonen.
  • We zijn present op het Congres Levende Talen met een workshop Turks.
  • Catharina Geelen vertegenwoordigt de sectie als redacteur van LTM.
  • Catharina Geelen vertegenwoordigt de sectie in de adviescommissie van het SLO.
  • We zetten ons netwerk gericht in om contact met elkaar te houden.